Kako je prosveta postala zanimanje koje se izbegava?
Godine iza nas nose gorak ukus tragičnih i ponižavajućih događaja koji su zadesili prosvetne radnike i učenike. Na žalost, serija neprijatnih događaja lako je prekrila sve lepote ovog zanimanja.
Naša profesija nije „od juče“ na lošem glasu . Sećam se da je tako bilo i pre 20 godina, kada sam upisivala fakultet. Ja sam imala samo podršku svojih roditelja, to je bilo dovoljno.
Možda ne treba da ubeđujemo mlade, već njihove roditelje!
Današnji roditelji su zabrinuti da li će njihova deca imati dovoljno petica da upišu srednju školu, dovoljno bodova da upišu fakultete, dovoljno „dobrih“ poznanstava da im osiguraju zaposlenje, odličnu zaradu, lagodan život…
Malo je roditelja koji savetuju dete da bude učitelj, nastavnik ili profesor. Tačnije, roditelji radije savetuju i usmeravaju decu na fakultete koji će im obezbediti bolji materijalni status, zanemarujući značaj ljubavi i afinitet prema nekoj oblasti.
Zašto je to tako?
Prepreka razvitku našeg obrazovanja su ukorenjene predrasude i uverenja. Sklonost ljudi da se pridržavaju određenih mišljenja čak i ako su ona pogrešna.
Na koji način da otključamo predrasude i uverenja da je to profesija koju treba izbegavati?
Možda je krajnje vreme da konačno ističemo prednosti i vrednosti koje ovo zanimanje nosi:
- Visoko obrazovani kolektiv
- Podsticajno okruženje
- Celoživotno učenje
- Kreativnost u radu
- Saradnja i individualni napredak
- Razumevanje, poverenje, empatija
- Veština komunikacije i prilagođavanja
- Smeh, igra i zabava
- Snažan uticaj
- Ljubav i poštovanje
Prosvetiteljstvo, kao društveni pokret i filozofija od davnina je pozivalo na promene. Pozivajući zaslužene autoritete koji su otvorenog duha za nova saznanja da snažno utiču na zajednicu.
Na ovim temeljima zasnovana je i srpska nastavnička nagrada PROSVETITELJ koja okuplja izuzetne prosvetne radnike u Republici Srbiji. Nagrada je nastala 2024. na inicijativu prof. dr Aleksandra Kavčića.
Ova nagrada predstavlja najviši oblik priznanja i simbol izuzetnosti u srpskom obrazovanju i ima za cilj da osvetli izuzetne pojedince i prikaže njihov veliki uticaj na kvalitet obrazovanja, decu i zajednicu. Takvih u našem školstvu ima mnogo, a ove godine je odabrano 15 najboljih. Pojedinci koji će svojom prosvetiteljskom svetlošću osvetliti zaboravljene kutke nastavničke profesije.
Velika mi je čast da sam se i ja našla u ovoj grupi osvetljenih.
Odličan tekst….Bravo Tamara!