Vannastavne aktivnosti- napor za dete ili roditelja?
Godinama unazad postoji trend da deca pohađaju dve, tri ili više različitih aktivnosti nakon škole. Ovo je posebno izraženo kod učenika koji pohađaju osnovnu školu u gradskim sredinama, a u poslednje vreme i kod predškolaca i mlađe dece.
Vannastavne ili vanškolske aktivnoti biraju roditelji vodeći računa o potrebama, željama i interesovanjima deteta. Oni donose odluku o tome koliko će i koje aktivnosti dete pohađati posle škole. Neretko deca budu opterećena ŠKOLSKIM, ali i vanškolskim OBAVEZAMA.
Roditelji postaju vozači svoje dece i razvoze ih na nekoliko lokacija dnevno.
Koje aktivnosti su najzastupljenije u izboru roditelja?
Vannastavne- dodatne aktivnosti koje su obavezne su:
- Strani jezik- engleski jezik, italijanski, francuski, španski…
- Sportovi- fudbal, atletika, plivanje, tenis, košarka, džudo, karate, gimnastika, penjanje…
Nakon “obaveznih” kreću i manje obavezne aktivnosti kao što su:
- Gluma, ples, folklor, zumba, hip- hop, mala nauka, mentalna aritmetika, programiranje…
- Oni koji pohađaju muzičku ili baletsku školu su naročito opterećeni jer istovremeno idu u dve redovne škole. Bez obzira na to, nemaju nikakve olakšice i podršku kako bi im se taj poduhvat olakšao. Zbog toga je osetan ispis iz istih u kriznim periodima, kada se u osnovnoj školi povećaju kriterijumi i obim gradiva (peti razred).
Mali je broj dece (oko 10 %) koji rado odlaze na sve vannastavne aktivnosti (to su obično nadarena deca kojima sve ide od ruke).
Da li su obavezne dodatne aktivnosti samo trend ili pokazatelj nepoverenja roditelja u obrazovni sistem?
Veliki broj vannastavnih aktivnosti oslikava stavove i mišljenje roditelja. Roditelji vrednuju obrazovanje, ali nemaju poverenja u škole. Dugi niz godina deca idu na privatne časove, imaju privatne učiteljice, neretko čitavu armiju nastavnika koji sipaju znanje deci, naročito pre završnog ispita i upisa u srednje škole. Tada zavlada opšta histerija i strah ako se želja i očekivanja ne ostvare.
Da li se prezauzeta i opterećena deca udaljavaju od tehnologije, porodice ili sebe?
Roditelji ovakav “gust raspored” često opravdavaju kao efikasan način udaljavanja od telefona i tehnologije, ali i kao želju da deca napreduju i budu uspešna!
S druge strane, ako pitate decu oni pomenute aktivnosti vide kao još jednu dodatnu obavezu, ne i kao slobodnu aktivnost.
Za DECU slobodne aktivnosti predstavljaju vreme koje provedu u igri, zabavi, druženju- vreme koje je rezervisano za porodicu i prijatelje…To su aktivnosti koje ne podrazumevaju nužno učenje i obavezu, već pružaju prostor za kreativnost, slobodu i druženje.
Za pravilan rast i razvoj dovoljna je jedna, u iznimnom slučaju dve aktivnosti. Oduprite se trendovima i uticaju sredine, ne trošite veliki novac na dodatne obaveze za sebe i svoje dete.
Potrošite vreme na svoju porodicu – to je najbolji kapital koji možete da uložite u svoje dete.
NE ZABORAVITE vaše dete će biti zadovoljno i uspešno ako:
- Ima dobru sliku o sebi;
- Zna da se zauzme za sebe;
- Zna da rešava probleme i sukobe;
- Ponosi se uspehom i podnosi neuspeh;
- Ima prijatelje (pomaže i deli);
- Zna da se dogovara i pridržava se pravila;
- Sa upornošču završava ono što je započelo.
Neke od ovih sposobnosti definitivno se mogu usvojiti ako pohađaju vannastavne aktivnosti, ali važno je znati da:
Roditelji treba da preuzmu ulogu voditelja u procesu učenja svog deteta, samo tako će učenje postati zadovoljstvo, a ne napor za dete i za samog roditelja.
Budite dobri (R)VODITELJI, ne optereČUJTE svoje dete!