Kako okruženje utiče na učenje
Deca su prekrasan dar i oni koji se odluče da ih imaju od samog početka svesno ili nesvesno pristaju da tim čudesnim bićima budu vodiči i pomagači na njihovom putu. U uobličavanju ovih novih života i njihovoj aktivnoj pripremi za budućnost jedna reč je prisutna već od prvog dana.
UČENJE!
Deca uče od prvog dana, a roditelji su samo prvi u nizu autoriteta koji ce taj proces učenja podsticati, usmeravati i omogućiti da neometano teče.
Dalje će im se u toj ulozi pridružiti vaspitači, učitelji, nastavnici i profesori. Svi oni zajedno imaju zadatak da stvore takvu atmosferu u kojoj će dete napredovati iz dana u dan, spontano i bez puno muke. Ako je ta atmosfera pozitivna i podsticajna detetu će biti prirodno da usvaja nova znanja.
Porodica, vrtić i škola treba da budu sredine koje možemo okarakterisati kao:
Saznajno okruženje predstavlja okruženje koje podsticajno deluje na dete. To su najčešće porodica, vrtić i škola. Pozitivno saznajno okruženje podrazumeva otvorenost, pozitivna očekivanja roditelja, učitelja, uvažavanje i poštovanje individualnih razlika kod dece, u porodici i školi.
Poželjno je da se u prostoru nalaze police sa knjigama koje dete može samo da dohvati, kao i igre i pribor (makaze, papir) koji će omogućiti lakši, praktičan saznajni proces kod deteta.
Socijalno okruženje se odnosi na međusobni odnos među ukućanima, kasnije odnos među učenicima u razredu, kao i odnos učenika i učitelja. Socijalna dimenzija sredine za učenje je važna jer utiče na dete kao društveno biće, stvarajući osećaj pripradnosti zajednici i odgovornosti.
Odnosi koji postoje u vrtiću ili u porodici biće reflektovani i u školi. Takođe obezbedite detetu određenu slobodu kretanja u bezbednoj zoni, kako bi samostalno učilo i otkrivao.
Emocionalno okruženje za učenje predstavlja pozitivnu atmosferu za učenje kod kuće i u školi. U zdravoj i podsticajnoj emocionalnoj sredini dete se oseća bezbedno i sigurno. Ukoliko se učenje podržava i ohrabruje, dete će učiti motivisano i posvećeno, bez stresa i zebnji.
Na kraju, ali jednako važno je FIZIČKO okruženje za učenje.
U susret novoj školskoj godini mnogi roditelji prvaka odlaze u prodavnice nameštaja i kupuju nove pisaće stolove, renoviraju dečije sobe i prilagođavaju ih novom životnom ciklusu svoje dece, školskom dobu. Roditelji svesno, po tradiciji, pripremaju i opremaju sredinu u kojoj će dete učiti. Veoma je vazno u ovu porodičnu aktivnost aktivno uključiti i đaka prvaka kako bi dete osetilo važnost stvaranja svog kutka u kome ce uživati u radu.
Sve do tog VELIKOG dana učenje je bilo svuda i uvek. Sada je na red dosao taj trenutak da se ono svede i sistematizuje kroz sistem školstva i na taj način se kanališe detetova energija i negova pažnja usmeri na sticanje znanja kroz usvajanje školskog gradiva.
Ta porodična aktivnost je od velikog značaja jer uključuje dete u stvaranje FIZIČKOG okruženja za učenje.
Fizičko okruženje podrazumeva prostor za učenje. To treba da bude prijatan, osvetljen prostor tako da zadovolji potrebe deteta školskog uzrasta. U njemu je poželjno da dete ima dovoljno mesta za učenje i odlaganje udžbenika, svesaka, školskog pribora, opreme za fizičko, pribora za likovno itd.
Red stvara prostor.
Red koji uspostavite u okviru okruženja za učenje utiče na prostor.
Prostor koji je uredan, čist, provetren, koji nije zatrpan starim, suvišnim predmetima, predstavlja prvi korak da se sa učenjem počne.
Zašto je svako od ovih okruženja važno za učenje? Zašto nije dovoljno samo obezbediti prostor i pribor za školu?
Zato što će, ako su sve navedene sredine podsticajne, dete vrlo brzo uvideti vrednost učenja kroz osećanje zadovoljstva zbog postignutog, osećanje pripadnosti i dobrih odnosa u okviru porodice ili razreda.
Dakle, fizička, socijalna, saznajna i emocionalna sredina za učenje imaju za cilj da kod deteta stvore mogućnost da sagleda VREDNOST učenja.
Učenje i znanje će za dete biti vredni ako:
- imaju svoj prostor za učenje;
- pružaju odgovore na njihova pitanja;
- zadovoljavaju njihovu radoznalost;
- imaju priliku da istražuju, otkrivaju;
- se osećaju uvaženo u svojoj individualnosti odnosno posebnosti (osećaju se dobro u svojoj koži)
- imaju na čemu da zasnivaju i grade svoje samopouzdanje.
Učiniti proces učenja lakim i omogućiti da dete zavoli učenje čini se kao težak zadatak, ali poštujuci navedena pravila možemo biti sigurni da cemo uspeti u tome.
Ne zaboravite, učenje kroz igru je najprirodniji i najlakši način da dete motivišete, ohrabrite i naučite nečemu novom!
Ako želite da vaše dete uđe u svet obrazovanja na način na koji deca najlakše uče, kroz igru, kliknite ovde i putem mog online kursa saznajte koje su to igre koje vode do jednostavne i zabavne pripreme za školu.