Povećajte motivaciju deteta kroz jednostavne ideje Toma Sojera
Roditelji se često susreću sa izazovom kako da motivišu svog školarca oko izrade domaćih zadataka. Pored istrajnosti i doslednosti, deci sve više nedostaje i motivacija u obavljanju obaveza koje zadaju roditelji ili nastavnici.
Naime, kada nešto MORA da se uradi, deca neretko odlažu obavezu i odugovlače sa izvršavanjem, te na taj način izrada domaćeg ili nekog drugog zadatka, postaje celodnevna aktivnost. U daljem tekstu slede ideje kako pametno postupiti u ovakvim situacijama.
Kakve veze ima Tom Sojer sa pomenutom situacijom?
Iako ga je Mark Tven stvorio i udahnuo mu beskonačan život davne 1876. godine, Tom Sojer i danas zalazi u detinjstvo skoro svakog deteta. Deca se u mnogim situacijama identifiju sa njim i povrh svega – odlično ga razumeju.
Poznatog nestaška iz američke dečije književnosti naša deca upoznaju u petom razredu kroz nezaobilaznu lektiru pod naslovom Doživljaji Toma Sojera.
Da bi kreirao ovako složen lik, Mark Tven je pažljivo proučavao tri dečaka i doživljaje koje su oni drugima priređivali, te je otuda ovaj lik bogat dobrim i lošim osobinama.
Tom Sojer je:
- čudan i simpatičan
- drzak i pravedan
- grub i pažljiv
- ozbiljan i smešan
- poslušan i svojeglav.
Čemu nas uči Tom Sojer?
Kada Tom dobije zadatak od svog staratelja, tetke Poli, da za kaznu ofarba ogradu, neočekivano otkrivamo poučnu lekciju o MOTIVACIJI.
Naizgled dosadan i naporan posao, uz pomoć unutrašnje motivacije i kreativnog pristupa, Tom uspeva da pretvori u NAGRADU.
On je rešio da promeni ugao gledanja na problem i svoj težak zadatak znatiželjnim drugarima predstavi kao nesvakidašnju privilegiju.
Kada Tomov prijatelj Ben poželi da uživa u toj privilegiji, ovaj ga odbija, sve dok mu za par zamaha četkom Ben ne ponudi jabuku. Uskoro dolazi još dečaka koji dobijaju PRILIKU da farbaju ogradu u zamenu za različita bogatstva: dvanaest klikera, parče drombulje, komad plavog stakla kroz koje može da se gleda, delić krede, pseću ogrlicu ili četiri kore od pomorandže.
Uz to je bogovski proveo vreme, najeo se, imao je društvo – a taraba je bila okrečena, i to sa tri naslage kreča.
Tom Sojer je shvatio da ovaj svet i nije toliko besmislen kao što je do tada mislio. On je, pronalazeći načine da obavi mrsku obavezu, došao do saznanja kako svet funkcioniše. Tako je usavršio svoje ZAŠTO veštine i shvatio smisao koji vodi ka ličnom razvoju.
On je otkrio veliki zakon ljudske psihe iako nije bio svestan svog otkrića. Taj zakon glasi: ako hoćeš da čovek ili dete svim srcem žudi za nečim, učini da se to teško postiže.
Iz ovog Sojerovog događaja, Mart Tven izvlači ključnu poruku, tačnije motivacioni princip broj jedan.
Rad se sastoji od svega onoga što telo MORA, a igra od svega onog što telo NE MORA da radi.
To znači da su njegove ZAŠTO veštine probudile veštine VOLJE koje predstavljaju unutrašnju motivaciju koja je najvažnija za učenje.
Tom nas uči da je ono što moraš – RAD, ono što ne moraš – IGRA.
Ono što stručnjaci nazivaju Sojerovim efektom jeste motivacioni princip broj 2.
Budite obazrivi sa obavezama i nagradama koje dobija vaše dete, jer NAGRADA može dosadan posao učiniti zabavnim. Međutim važi i obrnuto, nagrada je moćno sredstvo koje može pretvoriti igru u posao.
Ako često nagrađujete dete može se desiti da će ono obavljati određene aktivnosti, koje inače voli, isključivo da bi zaradilo nagradu. Tako se smanjuje unutrašnja motivacija, ruši kreativnost pa čak i uzorno ponašanje kod deteta.
Trudite se da ne nagrađujete svoje dete unapred po principu – ako uradiš to, dobićeš ovo.
Pustite da dete samo pronađe načine i rešenja kako da izvrši neku obavezu. Možete ga nagraditi kada ono to ne očekuje, jer takva nagrada ne utiče negativno na motivaciju. „Ako-onda“ princip obavezuje kako decu tako i odrasle da odbace jedan deo svoje samostalnosti i odgovornosti u donošenju odluka i rešavanju problema. Što je još više zabrinjavajuće, možete probušiti balon njihove motivacije, te će kod dece nestati užitak u obavljanju određene aktivnosti.
Ukoliko dete shvati posao kao igru, biće dugoročno motivisano za rad.
Umesto toga da tražite od deteta da naporno radi, pomozite mu da promeni ugao posmatranja na rad i tako ga motivišite da uživa dok obavlja svoje obaveze.
U okviru online kursa Igrom do pripreme za školu, koji prati osnovni princip Toma Sojera učenja kroz igru, imate mogućnost da saznate više o motivaciji deteta, čemu je posvećena jedna od sedam video lekcija.
Više detalja o kursu potražite na linku